Wednesday, July 14, 2010

Pengangkutan Awam

Bila berbicara tentang pengangkutan awam seperti bas, teksi, komuter atau LRT kebiasaannya tertumpu kepada tahap perkhidmatan yang diberi; bas selalu lambat, teksi tidak menggunakan meter, penumpang terlalu padat dalam keretapi dan berseribu satu 'Aduan Rakya'.Saya sebagai salah seorang yang kerap mengguna pengangkutan awam, saya percaya, serba sedikit mesti ada perasaan 'Bencinta' dengan pengangkutan awam ini. Benci kerana keretapi/bas kerap sangat lewat dan cinta sebab kos pengangkutan murah (boleh berjimat-cermat).

Sebenarnya bagi saya ada yang menarik bila menaiki bas/train, disepanjang perjalanan ke destinasi (tidak kiralah samada sepuluh minit, dua puluh minit tapi kalau satu jam perjalanan tu memang nak pengsan lebih-lebih lagi kalau terpaksa berdiri)kita akan dapat melihat berbagai gelagat penumpang. Secara amnya ada beberapa jenis penumpang:
a) suka membaca dalam bas/train, ada juga yang buat homework tetapi (kalau bas/train tak penuh)
b) suka mendengar lagu guna earphone, kadang-kadang penumpang sebelah tempat duduk pun boleh dengar sama.
c) suka kongsi lagu kegemaran dengan penumpang satu gerabak.
d) suka bercakap dengan nada kuat dalam talipon bimbit sampai semua penumpang tahu business apa yang dia jalankan.
e) suka bersembang dengan kawan dengan suara kuat sehingga penumpang lain pun tahu gossip pejabat (dan tahu jugak nama syarikat, dia sebab terlupa nak tanggal tag nama ).
f) suka memberikan tempat duduknya kepada penumpang yang memerlukan seperti saya, kebiasaannya penumpang remaja/budak sekolah memang sangat perihatin, tetapi kalau sudah terlalu lama menanti train/bas tidak muncul-muncul di stesen, keperihatinan mereka pun boleh luntur.

Itulah sedikit pengalaman yang menarik semasa menaiki bas/train, bagi mereka yang mempunyai kenderaan sendiri biasanya memandu sendirian akan hanya ditemani oleh 'XX FM' tetapi bagi saya yang kerap mengguna pengangkutan awam, insyallah akan sentiasa ditemani oleh berbagai warga antarabangsa (Warga Nepal, Bangladesh, India, Pakistan, China, Thailand, Afrika dan mungkin Tartar..emmm saya pun tidak pasti).

No comments:

Post a Comment